Flygskatten vingklipper ekonomin

Idag finns det mer träffsäkra styrmedel som EU:s utsläppshandel och kvotplikt för hållbara flygbränslen. Dessa styrmedel stödjer omställningen till ett mer hållbart resande i stället för att stjälpa den, skriver Robert Lönn och Nils Paul vid Svenskt Näringsliv.

ANNONS
|

I kölvattnet av flygskatt och coronapandemin har viktiga flyglinjer försvunnit. Medan trafiken återhämtar sig i övriga Europa halkar Sverige efter, svart på vitt syns det i statistiken. Var femte resenär har försvunnit från Landvetter jämfört med före pandemin.

Inför budgetförhandlingarna har regeringen föreslagit att flygskatten ska halveras. Det är välkommet men inte tillräckligt. Svenskt Näringsliv anser att skatten aldrig borde ha införts och att den nu bör avskaffas helt.

När organisationen Airports Council International nyligen släppte en jämförelse av tillgänglighetsutvecklingen efter pandemin kom Sverige på plats 30 av 32. Som jämförelse var Danmark och Norge på plats 14 respektive 15 i samma undersökning.

ANNONS

Regeringen medger själv att flygskatten drabbat tillgängligheten samtidigt som EU:s klimatpaket Fit for 55 har minskat behovet av nationella styrmedel. Därför vore det anmärkningsvärt att behålla flygskatten endast med hänvisning till de kortsiktiga skatteintäkter den ger på bekostnad av konkurrenskraft.

De miljöskäl som förespråkare av flygskatten hänvisar till har dessutom bristfälligt stöd. Detta eftersom utformningen saknar incitament till ökad energieffektivitet eller minskad användning av fossila bränslen. Samtidigt beaktar inte skatten olika flygplans skillnader i miljöpåverkan avseende utsläpp.

Sveriges bristande internationella tillgänglighet är idag ett tillväxthinder.

Inte heller underlättar flygskatten omställningen. Idag finns det mer träffsäkra styrmedel som EU:s utsläppshandel och kvotplikt för hållbara flygbränslen. Dessa styrmedel stödjer omställningen till ett mer hållbart resande i stället för att stjälpa den.

Inte minst urholkar flygskatten våra förbindelser med omvärlden, vilket försämrar företagsklimatet. Växande företag behöver tillgång till marknader och kompetens i andra länder och skatten medför ökat avstånd mellan Sverige och våra viktiga handelspartners.

Nästa budget måste driva på för investeringar och stärkt konkurrenskraft. Sveriges bristande internationella tillgänglighet är idag ett tillväxthinder.

Nu är det dags för regeringen att visa handlingskraft. Att ta steget fullt ut och avskaffa flygskatten skulle förbättra förbindelserna till Västsverige som logistiknav och stärka attraktionskraften för investeringar, arrangemang som konserter och idrottstävlingar samt utländska studenter.

Tiden är mogen att avskaffa flygskatten, en skatt som vingklipper ekonomin och som införts med miljöskäl som inte flyger.

Robert Lönn

Skattejurist Svenskt Näringsliv

Nils Paul

Expert infrastruktur Svenskt Näringsliv

LÄS MER:Slukhål på Kyrktorget – kommunen spärrar av

LÄS MER:Man försökte stjäla cyklar ur garage i Partille

LÄS MER:Rörarbete vid Gavelåsbron – dåligt tryck i kranen

LÄS MER:Fler ska kunna åka buss från Kåbäckens hållplatser

ANNONS